Jos yritys suhtautuu julkaisemiseen myönteisesti, huipputason osaaja tulee todennäköisesti nopeammin projektiin ja yrityksen tavoitteet toteutuvat vauhdikkaammin. Tutkija motivoituu yritysprojekteissa uuden kehittäminen, data ja meritoituminen. Parhaat tulokset saadaan yhteistyöllä, jossa molemmat voittavat.

Kun yrityksen tekemästä tutkimuksesta julkaistaan tiedelehdessä, nimellä tai ilman, kertoo se myös siitä että yritys tekee maailman mittakaavassa jotain ihan uutta. Akateeminen julkaiseminen ei yleensä ottaen uhkaa mitenkään yrityksen kilpailukykyä. Ensiksi, akateemisen julkaisun taso on aina yleinen, eikä sisällä tuotteiden ominaisuuksia, suorituskykyjä tai esimerkiksi tuotantokoneiden tarkkoja asetuksia. Toiseksi, yrityksen kilpailukyky ei muutenkaan rakennu yhdestä tai kahdesta kopioitavasta asiasta vaan on huomattavan monimuotoinen asia. Kolmanneksi, huipputason julkaisut kestävät vuosia julkaisuprosessissa, jolloin asia on jo ns. vanhentunut. Huippututkijaa motivoi yritysprojekteihin uuden kehittäminen, data ja meritoituminen.

TFT-keskustelut ovat luottamuksellisia. Yritystarvekuvaukseen kirjataan tutkimuskohteet sillä tasolla, että eri osaamiskärkien huippuosaajat pääsevät ottamaan niistä kopin. Vasta kun keskustelut etenevät syvemmällä asiantuntijoiden välillä ja projekti käynnistyy, tulee NDA:n aika.